Tusingar med nya A5:orna

Idag fick nya snabbskorna Saucony A5 köra debut. Det var 8 gånger 1000 meter som gällde. Förra gången jag körde det kör passet sprang jag intervallerna på en blöt golfbana och fick ett snitt på typ 3.17. Idag ville jag ha lite snabbare tider, så körde på en platt asfaltssträcka. Runt 5 plus, soligt och lite blåsigt.

Sprang bort till platsen jag brukar starta mina intervaller på, med min skopåse på ryggen. Efter en lite seg uppvärmning blev jag väldigt taggad när jag sätte på mig nya skorna. A5:orna är väldigt tunna, så värmer inte upp eller joggar ner med dom. Det blåste lite så valde att köra mer intervaller i medvinden. Körde intervall 1,3,5,7,8 i medvinden och 2,4,6 i motvinden. Märks kanske inte jätte tydligt på tiderna, men kunde springa betydligt mer avslappnat i medvinden och intervall 4 och 6 i motvinden var riktigt tunga. 

Mina tider på intervallerna(=kilometertider):
  1       2       3       4       5       6       7       8 
3.09  3.07  3.07  3.13  3.08  3.09  3.07  3.05
Snitt: 3.08

Riktigt nöjd med tiderna och känns bra att benen svarade efter en sån här tuff vecka som det har varit nu (uppe i 142 km och har ett långpass kvar imorn). Det var även skönt att andra halvan av intervallpasset var snabbare än första halvan. Det händer inte ofta på såna här långa intervaller, även om man ibland kan få lite hemlängtan på sista intervallen.

Efter det här passet blev det att åka till mormor och morfar i Bograngen och äta en riktigt god påskmiddag. Riktigt skönt att bara kunna vräka i sig mat efter ett hårt intervallpass och trevligt sällskap gjorde ju inte saken sämre.


Nya snabbskorna Saucony A5. Dom kommer få springa många tävlingar i sommar om dom fortsätter att prestera som idag.

Kommentarer
Postat av: Alexander

Hej



Följer din blogg och tycker den är mycket intressant. Bidrar till inspiration :-)



Jag har en fråga angående A5:orna. Jag springar i ett par Saucony Hurricane 14 idag och är ute efter ett par lättvikts skor som jag kan ha till min snabba träning och tävlingar. Jag undrar lite över storleken. Är dom stora i storleken eller är de mindre i storleken jämfört med andra skor?

(jag har ingen bra butik i stan som säljer några tävlingsskor)

2012-04-10 @ 08:57:15
Postat av: André

Att köpa snabbskor kan vara lite svårt när få butiker säljer dom. Jag har alltid kört Saucony på mina snabbskor och rekomenderar A5:orna starkt. Jag har 42 storlek på vanliga skorna och även 42 på A5:orna (8.5 USA & 7.5 UK). Dom är lite tajtare än de vanliga skorna, men det ska dom vara också. Så om du ska beställa på internet så rekomenderar jag att du köper samma storlek som du har på de vanliga löparskorna. Om dom inte är extremt tajta, då kan du fundera på en halv storlek större. http://www.startfitness.co.uk/ är en bra och bilig hemsida för skor (dock osäker om de har A5:orna än).

2012-04-10 @ 10:54:49
Postat av: Alexander

Tack för svar.

Jag har varit sugen på dom skorna länge nu.

Har handlat en hel del på startfitness tidigare men de har ju tyvärr inte de skorna.

Har du provat fastwitch 5 eller kinvara 2 skorna?

Kanske inga tävlingsskor men betydligt lättare än dom jag har nu :-)

2012-04-10 @ 16:42:34
Postat av: André

Svarar så gärna på frågor.

Fastwitch 5 har jag provat och det är absolut en bra sko. Dom är väldigt lik A5:orna bara att dom har betydligt mer dämpning. Jag som springer väldigt mycket skulle aldrig tävla i Fastwitch, men den som inte springer jätte mycket kan Fastwitch vara ett bättre tävlingsalternativ än A5:orna. Det krävs en väldigt löpstyrka för att orka ett helt lopp i tunna skor. Fastwitch är ett bra alternativ om man tävlat i "vanliga" löparskor förut, då A5:orna kan bli ett för stort steg.

Kinvara har jag ingen personlig erfarenhet av.

2012-04-10 @ 21:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0