15.21, nya perset på 5000 meter

Hemma efter en lyckad helg i Göteborg som resulterade i två nya pers. Följde upp Lördagens pers på 1500 meter med att slå ett rejält pers på favorit distansen 5000 meter. Det nya perset lyder på 15.21.35. Ett pers med drygt 20 sekunder.
 
Var dock lite orolig på Måndags morgonen då han jag delade hotellrum med var riktigt förkyld och jag tyckte inte heller att jag var helt hundra. Förmodligen satt det mest i huvudet då jag verkligen ville springa bra det här loppet. Kändes dock väldigt bra på kvällen när jag värmde upp. Vi var över 30 stycken som skulle springa 5000 meter i seniorklassen så det skulle bli två heat. Mitt pers (15.41) räckte bara till andra heatet som bäste löpare. Trodde verkligen att jag skulle skulle klå den tiden så blev lite besviken att jag inte skulle få springa mot de bästa löparna. När jag skulle springa andra heatet avvaktade jag lite med att ta av mig överdrags kläderna och sätta på spikskorna. När det var 1-2 minuter till start för första heatet fick jag reda på att jag skulle få springa där istället. Var bara att slänga av sig överdragskläderna och sätta på sig linnét. När dom andra ropades upp för start hade jag bara en spiksko på mig. Drag snabbt på mig andra skon och körde ett stegringslopp på ca 30 meter. Kan jämföras med minst 3 stycken på 100 meter som jag brukar köra. Kändes dock väldigt bra att få köra i första heatet och visste att jag var jämn med många där.
 
Starten gick och jag kom ut väldigt bra. Tog dom ryggarna som jag hade tänkt och försökte hänga med en klunga på 5-6 stycken. Det var ett jämt och hårt tempot. Första kilometern gick på ca 3.03 och det var en helt optimal öppning. Gick en kilometer till i ungefär samma tempo, men sen började jag riktigt få ta i för att hänga med min klunga. Gick ändå på något sätt och jag var noga med att hålla min position i klungan så att jag inte tappade någon meter om den precis framför inte orkade hålla tempot. Efter några tuffa kilometrar började jag se slutet på loppet. När det var 3-4 varv kvar var jag plötsligt ganska pigg istället. Valde dock fortfarande inte dra något. Med varvet kvar ökar en Hammarby löpare tempot rejält och jag tar hans rygg direkt. Vi flyter ifrån resten av våran klunga ganska klart och med hundra meter kvar springer jag också förbi Hammarby löparen. Sluttiden blev alltså 15.21.35 och det gav en sjunde plats. Klar segrare och enda löparen under 15 minuter blev Danske Thijs Nijhuis. Jag hade drygt 20 sekunder till andra platsen.
 
Är nöjd med loppet och det nya perset. Känsla i loppet var att våran klunga fick en liten egen tävling. Så känns väldigt skönt att vinna den striden. De löparna som var i min klunga är också löpare som jag kommer att möta på JSM i slutet av Augusti. Har ett litet psykologiskt övertag över dom nu och det känns väldigt bra.
 
Måste säga att löpning är en speciell sport, man är aldrig nöjd. Även om jag var nöjd och glad över tiden och perset vill man alltid ha mer. Laddad för att springa ännu fortare nästa gång!
 
Resultat Världsungdomspelen: http://www.trackandfield.se/Resultat/2012/120709.htm

Kommentarer
Postat av: Peter

Tror inte att det är syrran som främst är intresserad ac Bamse.

Svar: Det är mycket möjligt att det är så =)
André Rangelind

2012-07-12 @ 19:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0