Folksam Challenge Uppsala

Det blev en sväng till Uppsala igår för att springa 5000 meter i Folksam Challenge. Det blev en godkänd insatts med tiden 15.28 och en 12:e plats i min första Challenge tävling. Har tränat på ganska mycket och hårt den här veckan så visste att det var lite sega ben och den rejäla vinden gjorde det inte lättare heller att springa snabbt.
 
Startskottet gick och det blev ett tufft tempo från start. Låg bra med i en klunga och försökte bara flytta på. Passerade första kilometern på 3 blankt och det är egentligen någon sekund för fort. Fortsätte dock i samma tempo, men efter drygt halva loppet börjar många bli trötta och tappa tempo. Vi tappade lite fart men jag avvaktade innan jag gick om. Passerade 3000 meter på drygt 9.11 och det var helt optimalt. Min klunga gick dock lite för sakta nu och jag var tvungen att gå om och dra själv i den tuffa vinden. Tog in på några till framför mig, men det berode inte på att jag börja springa snabbare snarare att dom tappa mer än mig. Varven blev upp mot 76 sekunder och det är för långsammt för en riktigt bra tid. Kom dock ikapp två stycken på sista varvet, varav en jag slår i spurten. Det var för övrigt han som ligger på 5 plats i sverige statistiken på 5000 meter i M22, dvs platsen före mig. Så det var skönt att slå honom.
 
Nu blir det att lätta betydligt på träningen inför de kommande tävlingarna och hoppas att det leder till toppformen. Kände att den inte riktigt var där idag. Även om det var min näst bästa tid på distansen och de flesta andra var betydligt längre ifrån sina pers.
 
Resultat Folksam Challenge: http://www.folksamgp.se/_Documents/Upload/UppsalaFC2012resultat.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0