Inte Götas dag på Lag-SM

Tyvärr blev det ingen medalj på Lag-SM som vi hade hoppats på. Får dock glädjas för egen del att det blev att nytt pers på 5000 meter. Det nya perset lyder på 15.41.00, alltså drygt 6 sekunder snabbare än tidigare pers.
 
Förutsättningarna inför mitt lopp vara att det skulle bli tufft att ta mer än 2 poäng och det fick bli målet. När start skottet gick så blev det dock 2 klungor ganska snabbt. Jag låg i den andra klungan tillsammans med Huddinges Otto Kingstedt och Ullevis Mathias Borg. Kingstedt trodde jag att jag skulle komma före, men Borg trodde jag skulle vara väldigt vass, han sprang på 14.30 förra året. Efter en avvaktande öppning i våran klunga gick Kingstedt upp i tätten och drog. Det blev dock ingen märkvärdig fartökning och det kändes som det gick väldigt långsamt, men det var placeringarna som var det viktiga. Kilometerarna tickade på, första gick på 3.10, andra på 3.17 och tredje på 3.18. Passerande 3000 på 9.45, ett väldigt lågt tempo och trodde nu att det skulle bli en väldigt långsam sluttid. Gick något varv till utan att det hände något. Då med 1400 meter kvar gjorde Borg en kraftig ökning och försökte sticka ifrån. Kingstedt fick släppa direkt men jag tog Borgs rygg. Gick väldigt fort nu och med 500 meter kvar blev det en tendens till lucka. Försökte täppa igen den, men det gick inte riktigt. Försökte en sista gång på upploppet, men blev slagen med en dryg sekund. Tiden i mål blev 15.41 trots de första långsamma kilometrarna. Sista 2 kilometrarna gick alltså på 5.56 och det är jag väldigt nöjd med, fast det fattades lite till för ett extra poäng till Göta.
 
I sammandraget gick det inte bättre för Göta än en sjätte och sista plats. Det betyder kval till finalen 2013. Lag-SM är dock en riktigt rolig tävling, så har inget emot att kvala till finalen nästa år. Det gäller bara att vi klarar kvale
 
Individuella resultat: http://www.smfriidrott.com/tavling/lag-sm-2012/resultat
Resultat lagtävlingen: http://www.smfriidrott.com/tavling/lag-sm-2012/resultat-lagt%C3%A4vlingen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0