Perset blåste bort?

Hade förhoppningar på att persa idag och springa en bit under nio minuter. I Löpning går det inte alltid som man har tänkt och så var det idag. Vädret var inte med oss utan det var löparens värsta väderfiende, nämligen vinden. Blåste riktigt mycket och tänkte redan innan start att det blir tufft att springa riktigt snabbt idag. På kortare lopp påverkars man mycket av blåsten och varje sekund man tappar blir väldigt kostsam. Jag och Benjamin tänkte ändå försöka att springa under nio minuter.

Starten gick och jag tog täten som planerat. Försökte springa avslappnat, men det blev tufft i vinden. Passerade 1 km på strax över 3 minuter. Låg alltså helt okej med för en skaplig tid. Benjamin gick om och jag la mig i rygg. Låg där lite längre än ett varv innan jag gick om igen och försökte med en liten fartökning. Fick en liten lucka och sen var det bara att försöka hålla hela vägen in i mål. Passerade 2 km på 6.04. Började förstå att det inte blir något pers och luften går ur en. Försöker ändå springa på bra de sista varven och ledningen blir större, även om jag långt ifrån hade räknat bort Benjamin. Vet att han kan ta in väldigt mycket det sista varvet om han har jaktläge. Min lucka var dock för stor och kunde vinna på 9.06. Benjamin blev klar tvåa på 9.23.

Ett helt okej lopp i blåsten, även om jag absolut inte är nöjd med att springa över 9 minuter. Benen kändes betydligt piggare än i Torsdags, så tror att det kunde gått väldigt snabbt med bra väder och draghjälp hela vägen. Vill dock inte spekulera i det. Slår bara fast att idag var jag inte bättre än så här, men det kommer en ny chans redan på Torsdag, då det är löparnas kväll på Tingvalla. Finns både 3000 och 5000 meter, men efter dagens insatts vill jag nog ha revansch på 3000 meter, så det lutar mot att det blir det. Ska ta ett snack med coach Janne om hur vi ska göra.

Resultatlista Boregalan: http://www2.idrottonline.se/imagevaultfiles/id_434447/cf_359/boregalan2012_resultat.html

Måste bara avsluta med att gratulera klubbkompisen Anders Eriksson till en kanon insatts på Stockholm marathon. Tiden 2.36 kanske inte är så anmärkningsvärd, men med dom förhållanden är det fantastiskt! Placeringen avslöjar också hur bra det egentligen var, plats 16(!!) är oerhört bra. Grymt jobbat Anders!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0