Vinst i Setsail trailrunning

Dagens lopp var verkligen ett trailrunning lopp. De 11 kilometrarna gick på små, leriga, steniga, branta stigar. Att det hade regnat på morgonen gjorde inte underlaget lättare. Trodde verkligen inte att det här skulle vara min typ av löpning då mesta delen av min träning går på asfalt eller friidrottsbana, egenligen bara en del distanser jag springer i skogen och då är det breda fina stigar som gäller. Men det här loppet hanterade jag bra och det slutatde med en seger och dessutom 2500 kronor i vinstpengar.

När startskottet gick tänkte jag vara lite kall och försöka lägga mig bakom någon. Det var ett spurtpris efter ca 2.5 kilometer och det verkar som många var ute efter det och det blev en riktig rusning i starten på förvånansvärt många. Låg 7-8 när vi kom in på stigen med värsta konkurrenterna precis före mig (Bill Impola) och efter mig (L-O Gävert). Första 2.5 kilometrarna upp till spurtpriset var riktigt tufft, brant uppför hela tiden. Efter ett tag avanserade L-O rejält och det var bara att ta hans rygg och springa brevid stigen. Nu låg jag tvåa och tätt i L-Os rygg och tätt efter mig låg Bill. Hade lovat mig själv att inte ödsla några krafter på spurtpriset, men när det stog 300 meter kvar kunde jag inte hålla mig och gick upp i ledning, dock utan att öka nämnvärt. Med 100 meter gjorde jag dock en lite fartökning, men Bill satsade riktigt hårt på det och vann det också. Nu var vi på banan högsta punkt och jag tog tätten och drog nerför den branta och knixiga utförslöpan.

När vi kom ner efter den långa nerförsbacken gick L-O upp och gjorde en liten fartökning. Benen kändes bra och jag hade inga problem att haka på. Låg så någon kilometer och det hände inte så mycket. Efter ungefär halva loppet kom vi ut på en grusväg och jag gick åter igen upp och försökte öka tempot lite. När vi hade passerat grusvägen kom vi till en brutal stigning. Det blandades med att springa och gå då. Efter det låg jag fortfarande först med Bill och L-O i ryggen. Tror det var ganska lång till näste man. Vi kom till någon myr och jag försökte nu ligga på lite mer och skapa en lucka. Det blev tendenser att L-O fick släppa lite, men med tre kilometer kvar började det gå utför hela vägen till mål. Stigen var nu riktigt fin och jag tryckte på riktigt mycket och nu var det bara Bill kvar. Fortsätte trycka på hela vägen mot mål och det kändes som det gick väldigt fort (Klockan låsnade igen, så vet inte hur fort det gick) och det gav också resultat. Snart var jag helt ensam och trodde att det skulle bli enkelt att vinna nu. 

Dock var det betydligt längre kvar än jag trodde. Det satt inga kilometer skyltar uppe och klockan låg kvar vid vätskekontrollen. Slappnade av lite mot slutet och Bill närmade sig något. Luckan var dock så stor att jag aldrig var orolig. Målet kom till slut och jag kunde korsa mållinjen innan näste man kommit in på upploppet. Blev dock tillslut bara 12 sekunder bak till tvåan Bill. Trea blev L-O. Min tid i mål var 48.10, en tid som inte skrämmer slag på många på 11 kilometer, men det ska kommas ihåg att banan var väldigt tuff och svårlöpt. Måste säga att det är mycket lättare att skriva en liten text om hur det har gått i ett terränglopp än ett banlopp, då det händer mycket mer.

Det viktigaste med det här loppet var att hitta en bra känsla med löpningen och det lyckades jag med. Kändes bra egentligen hela vägen. Att det blev seger och 2500 kronor är bara en bonus. Nu närmast väntar Karlstad stadslopp den 16 Juni, då hoppas jag att det går riktigt snabbt!

Resultatlista (med mellantid vid spurtpriset): http://setsailtrailrunning.se/files/2012/06/Resultat-med-mellantider.pdf
Officiella resultatlistan: http://setsailtrailrunning.se/files/2012/06/Officiell-Resultatlista.pdf


Pallen!


Kommentarer
Postat av: Benjamin

Helt rätt att slå setsail-sekten på deras hemmaplan!

2012-06-10 @ 12:12:03
Postat av: L-O

Ha ha! Benjamin, jag ska inte skylla på något men han hade faktiskt en hel del med sig denna dag, men det är väl så att bra idrottare har det rätta flytet :-) Värsta faran med att slå Set Sail sekten på deras hemmaplan är dock att Set sail sekten kommer försöka slå IF Göta-gubbarna på deras hemmaplan :-)

2012-06-10 @ 22:31:28
Postat av: Anonym

Tack Benjamin!



En hel del med sig? Rätta flytet?

Jag skulle vilja säga att jag var den starkast löparen denna dag och tror absolut inte det har något med tur att göra. Dock ser jag fram emot en hård batalj på KD-stadslopp och tror absolut att det kan bli ombyta roller då!

2012-06-11 @ 19:38:26
Postat av: L-O

Nej tur är det ju inte, det är sant. Det enda jag vet är att om jag inte fått krampen i magen så hade det gått klart snabbare och segrartiden hade blivit bättre. Bill hade aldrig kommit ikapp igen. Men du kunde givetvis ha varit den starkaste ändå och vunnit. (fast inte i bänkpress :) Att slå dig i ett stadslopp är klart tuffare än det hade varit här men jag kommer inte ge mig frivilligt. Kan straffa sig att spöa sekten för ofta...

Det tråkiga med detta jag råkar ut för som oftast sker när jag är i helt ok form är att det sabbat en hel del tävlingar genom åren. Riktigt frustrerande. Såg du för övrigt min km tid sista biten i Göteborgsvarvet? Den var snabb ;-)

2012-06-12 @ 13:41:20
Postat av: André

Förstår vad du menar. Måste vara väldigt frusterande att det inte är benen som tar slut utan andra saker som påverkar löpningen.



Fast inte i bänkpress? Kanske kan stämma. Förmodar att mitt pers på 45 kilo inte räcker långt =)

2012-06-12 @ 20:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0