Härligt backpass

Säsongens andra backpass på Kronoparken är avklarat. Betydligt bättre underlag den här gången. Även om det var helt okej underlag då oxå, men nu var det 100% asfalt framme och betydligt varmare.

Det var 12 stycken gånger uppför backen på Kronoparken (ca 380meter) som gällde med jogg direkt ner. Kändes riktigt bra och det blev betydligt bättre tider den här gången. Men backen på Kronoparken är inte att leka med och de 15 sista sekunderna är brutala när det är en brantare knix och syran riktigt sprutar ut ur benen.

Tiderna var riktigt jämna och bra om man jämför med samma pass som för två veckor sedan. Snittet var då 76.5 sekunder och nu blev snittet 73.1. Över 3 sekunder snabbare alltså, en del av förklarningen är att underlaget och värmen var bättre idag. En annan orsak var att jag fick bra spärring av Benjamin och Per idag, men det var inget snack om att det kändes bättre idag. Det skilde bara 1.6 sekunder mellan den snabbaste och långsammaste intervallen och det är jag riktigt nöjd med.

Förövrigt blev det ett nytt världsrekord på backen på sista intervallen =) Det nya Världsrekordet lyder 1.12.07 och delas av mig och Benjamin. Ska tillägga ett det kanske inte är ett officiellt världsrekord, men det kanske ni fatta =)

Tillsist måste jag avsluta med att jag blev sjukt imponerad av Benjamins pass idag. Efter en avvaktande start sprang han snabbare och snabbare och pressa mig riktigt ordentligt på slutet. Kan varna hans konkurrenter att dom får det tufft i år!  


Mina tider
Intervall:     1           2        3         4          5        6         7         8          9       10       11       12      
22/3:       1.13.7 1.13.0 1.13.7 1.13.7 1.12.8 1.12.8 1.13.2 1.13.6 1.13.5 1.13.7 1.12.4 1.12.1

Kommentarer
Postat av: Hälsoankan

Värdefullt! Kommer jag ha användning för inför Lidingöloppet, tack!

2012-03-29 @ 15:59:44
URL: http://www.halsoankan.com
Postat av: André

Backintervaller är alltid bra att köra. Man blir riktigt löpstark av det. Men såklart extra viktigt inför Lidingöloppet. Lycka till med träningen!

2012-03-29 @ 17:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0