Pallen på säsongspremiären

Då är tävlingssäsong 2012 igång på riktigt. Det var TIF-terrängen på 6050 meter (enligt inbjudan) i Trollhättan som gällde. Vi åkte från Karlstad halv åtta imorse och var där strax före tio. Uppvärmningen kändes helt okej, även om jag hade fullt upp och heja på Benjamin och gänget som startade tidigare, ungdomsklasserna sprang 4km. Vädret var soligt runt 5-7 grader och lite blåsigt.

När det var dags för mitt lopp gick det undan från början. Glömde ställa in klockan för km-markeringar, men kände att det gick undan. Vi blev direkt en liten klunga på 4 stycken med Peter Gross som lok, följt att Simon Jörgensen, Julius Strömberg och jag i den ordningen. Det blev ganska snabbt små luckor i klungan på alla placeringarna och jag kände mig väldigt trött tidigt. Det var en 2 km slinga som man sprang 3 gånger (startade lite bortom spåret, därför det var lite längre än 6 km). Luckan växte till Strömberg under princip hela första varvet men sen började jag ta in lite. Precis innan andra varvet var slut kom jag ifatt och la mig i rygg några hundra meter. Sen försökte jag gå förbi och ifrån. Lyckades med det och det blev en tredje plats och en sluttid på 20.13.

Att jag kom efter Gross och Jörgensen var inte mycket att säga om. Två väldigt bra löpare, Gross har bland annat gjort 30 blankt  på milen och Jörgensen har oxå fina meriter från både löpningen och skidåkningen. Men dom får springa snabbare om dom vill vara före mig i framtiden oxå. Är dock väldigt nöjd att jag slog Strömberg, fick klart stryk av honom sist vi mötes (Midnattsloppet 2010), med över 1 minut. Så nu var det min tur att va starkast. 

Banan var ganska lätt med några korta branta backar och ett dike att hoppa över, annars var det en snabb bana. Det var en stabil första tävling för säsongen, inga riktiga super lätta ben, men helt okej. Banan mätte 6.21 km enligt GPSen och det ger en snittid på 3.16, men om loppet var 6.05km (som inbjudan skrev) var snittiden ca 3.20. Svårt att jämföra tider ändå på terränglopp.


Resultat TIF-terrängen: Målet var tufft uppsatta att springa under 20min. Gick inte riktigt då det blev 13 sekunder över, men ändå nöjd med tiden och att jag orka hålla ihop loppet bra. 

Resultat topp 10, 6050 m:

1 Peter Gross -85 Hässelby SK                            19:32
2 Simon Jörgensen -82 Trångsvikens IF               19:55
3 André Rangelind -91 IF Göta Karlstad        20:13
4 Julius Strömberg -92 Hälle IF                            20:24
5 Erik Framme -73 Hälle IF                                  20:47
6 Andreas Branell -86 Ryda SK                            21:01
7 Anton Bengtsson -89 Stenungsunds Friidrott       21:13
8 Per Ericsson -72 TSOK Triathlon                        21:40
9 Pontus Rygh -89 IF Hagen FIK                           21:53
10 Magnus Magnusson -68 Navåsens FK                21:55


Hittade den här bilden på ett litet hörn av startfältet. Hade med kameran och tänkte ta lite kort, men den vart tyvärr kvar i väskan hela tiden.


50 m efter start. Fyra första i mål: 1:a Peter Gross (startnummer 70), 2:a Simon Jörgensen (166), 3:a Jag (68), 4:a Julius Strömberg (69).


Kommentarer
Postat av: Jogger

Riktigt kul att läsa! Intressant att höra om träningsupplägg, utrustning och tävlingsberättelser. Tack!

2012-04-01 @ 22:54:07
Postat av: André

Kul att du tycker om det! Lycka till med träningen!

2012-04-02 @ 14:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0