Student-SM silver med mersmak

Sitter på tåget hem från Stockholm och är hemma i Karlstad 02.45 inatt, lite små segt. Men det ger mig massor med tid för att skriva lite om dagens lopp.

Det var jag och Martin från karlstad som skulle representera Karlstad Universitet i Student-SM på 10 km. Vi tog tåget vid kvart över ett och var framme i huvudstaden precis före fyra. Vi slappade lite hos Martins kompis innan vi drog iväg till startplatsen. Det var en riktigt varm dag och blåste nästan inget. Starten var klockan sju, så temperaturen hade sjunkit några grader. Så det var perfekt väder för att springa fort. Det problemet som var, var att underlaget var väldigt lurigt. Smågrus som var väldigt svårt att få något riktigt bra grepp på, men det var lika för alla, men det kanske inte skulle bli några monster tider.

Starten gick och jag kom ut riktigt bra. Låg i klungan 2-5 plats totalt. Student-SM gick i samband med milspåret så väldigt många bra stockholmslöpare som inte var studenter var med och sprang, men vi tävlade inte i samma klass. Lede student-SM klassen väldigt klart under första varvet, men sen började jag bli riktigt trött under andra varvet. Det var två varv på en 5 km bana som skulle avverkas. Tappade några ryggar under andra varvet men låg ändå 5 totalt och lede fortfarande student-SM klart. När jag passerade 8 km var jag riktigt trött men trodde nu att guldet var säkrat. Fortsätta att försöka hålla ett hyggligt tempo, men i nerför backen med mindre än 500 meter kvar kommer Anders Grahl med super fart och springer förbi mig. Han fick någon meter direkt men jag tänker inte ge mig. Med ca 200 meter kvar leder han med ca 5 meter och jag tänker att det för bära eller brista nu. Jag laddar för en springa absolut max sista biten. Men då händer det som inte får hända. I en 90 grader sväng står det en funktionär, Anders springer precis förbi honom, men jag springer rakt in i funktionären och blir helt stilla stående. Loppet är kört och det är bara att jogga i mål. Marginalen till Anders som vann blev 6 sekunder, men jag var aldrig nära efter krocken, känns väldigt surt. Var extremt trött då så jag tror ändå inte att jag hade vunnit, men det känns jätte tråkigt att inte få chansen att riktigt utmana i en spurt.

Var riktigt sur på funktionären efter målgång och sprang direkt bort för att höra vad han håll på med. Han tyckte att han stog bra där för att peka åt de varvade löparna att de skulle hålla höger. Jag var riktigt sur nu men orkade inte ta en diskussion med honom. Det ska tilläggas att det egentligen inte var där jag tappade seger, det var helt enkelt ett för dåligt andra varv. Orkade inte hålla tempot andra varvet efter en hård öppning, sluttiden blev 33.13 och det är ändå en godkänd tid på det svårsprungna gruset. Klockan krånglade lite men jag ska se sen om jag fick några kilometertider på loppet.

Får ändå vara nöjd med loppet, visste hade jag gärna vunnit SM-guldet med ett silver är också bra. Blir att ta en seger på Säffle stadslopp till helgen istället om inte en annan Anders (Eriksson) sätter stopp på det!

Resultatlista: http://www.sparvagenfriidrott.se/files/milsparet12_10km_tavling.html?1337799235

Kommentarer
Postat av: Alexander

Vill passa på att gratulera till silvret. Synd på den korkade fuktionären men ibland händer grejer man inte kan styra över.

Lycka till i Säffle.

H/Alex

2012-05-26 @ 21:12:20
URL: http://alexandermalmstrom.wordpress.com
Postat av: André

Tack så mycket! Precis inte mycket att göra år det nu! Lycka till med träningen =)

2012-05-26 @ 22:09:15
Postat av: Anders Grahl

Hej!
Trevlig blogg som man hittade såhär på kvällkvisten och alltid kul att läsa om tävlingar man själv sprungit.

Fattade aldrig att du krockade med funktionären, sånt får ju bara inte hända.. Riktigt surt! Hoppas att vi snart får chans att göra upp i en mer fair duell! =)

Lycka till med sommarträningen!

/A

2012-06-29 @ 00:11:02
URL: http://lopelden.blogspot.com
Postat av: André

Tjenare! Du såg väldigt stark ut då, så tror det skulle bli tufft för mig ändå. Men ändå surt med ett sådant slut på loppet. Ser absolut fram emot en ny batalj mellan oss! Lycka till med träningen!

2012-06-30 @ 10:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0