Tränar jag för mycket?

Bloggar om min träning som ett hjälpmedel för min satsning på löpningen. Bloggen är även ett bra sätt att ha allt samlat och kunna gå tillbaka och se vad man har gjort tidigare. Fungerar som en träningsdagbok. Kul också att kunna dela med sig till andra av sin träning, erfarenheter och tips.
 
Nackdelen är dock att alla ser vad jag tränar och hur min träningsfilosofi ser ut. Det är alldeles för mycket snack om hur jag ska träna. Får ofta höra att jag tränar för mycket och att jag borde träna annorlunda. Visst jag är medveten att det finns hur mycket teorier som helst om löpning och jag är tacksam om tips som kan göra mig till en bättre löpare. Många gånger skulle det dock räcka med ett jag och Henrik vet vad jag tränar. Vi har en träningsfilosofi som går ut på att träna mycket och det tror jag stenhårt på. Ser man bakåt i tiden något decennium så var en 20 mils vecka en misslyckad vecka för en svensk elitlöpare. Kanske en förklarning till att det inte har satts ett Svenskt rekord på 23 år på de längre distanserna ( Jonny Danielsson 10000 meter 1989). 
 
Föresten när man tänker efter tränar jag inte så mycket. Kommer vara uppe i 18 mils löpning många veckor och det blir kanske i (max) snitt 2.30 timmar träning per dag ( löpning, cykel, löpskolning och bålstyrka m.m). Då blir det alltså 21-22 timmar vila varje dag. Ser man till det tränar jag inte så mycket. Dock är friidrottare överlag rädda för att köra mycket mängd.
 
Så svar på rubriken:
Absolut inte! Dock är jag medveten om att löpning sliter mycket på kroppen. Men jag håller på att vänja kroppen för mängden och kommer succsesivt öka träningen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul - har längtat efter ett sånt här inlägg! Du har rätt attityd för att gå långt.
Musse slog förresten svenskt rekord på halvmaran i år, en liten fotnot bara :)

Svar: Bra att du tycker det! Såg att det inte blev helt rätt inlägget om svenska rekord. Räknade bara med slätlopp på bana (1500-1mile,2000,3000,5000 och 10000 meter). Annars finns det några längre lopp till som är slagna. Tex 3000 hinder Mustafa Mohamed och 100 km Jonas Buud. Bra att du rättar mig Benjamin!
André Rangelind

2012-11-06 @ 22:03:27
Postat av: Benjamin

Varför kom inte namnet med? Hmm.. Var iallafall jag, Benjamin, som svarade.

2012-11-06 @ 22:04:23
Postat av: L-O

Hej!

Ingen idé att bry sig om vad andra tycker. Det kommer alltid finnas folk med anmärkningar som vet vad som är "bäst" träning och hur mycket träning som skall till. Huvudsaken är att man trivs med sitt upplägg och tränar efter sin EGEN målsättning, då är det den träning man skall utföra. Likadant som den träning kroppen förmodligen behöver just då, det är kvalitetsträning den dagen.

Mvh L-O

Svar: Kloka ord där! Hur går det själv med träningen?
André Rangelind

2012-11-08 @ 13:55:10
Postat av: L-O

Går väl sådär. Har fortfarande lite känning efter att kroppen krånglat med järnbrist och så. Har inte satt upp några mål inför 2013 men hoppas att jag skall hitta någon form av drivkraft så småningom.

2012-11-26 @ 14:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0