DM- Guld på spurt

Planen var ju innan att varken jag eller Anders skulle ligga först innan det sista varvet. Då näste löpare förmodligen inte skulle springa under 16:30 kändes det som det skulle bli en lång väntan på sista varvet och en spurt mot spurtkanonen Anders. Dock förändrades det och den duktiga orienteraren från Närke Oskar Andrén efteranmälde sig. Nu skulle det förmodligen bli lite fart ändå. 
 
Startskottet gick och tog det väldigt försiktigt får att undvika att hamna först. Dock tog Oskar täten direkt och det var bara att lägga sig i rygg. Vi två fick en lucka direkt och jag var väldigt förvånad att jag inte hade Anders i rygg. Dock visade det sig att han hade kommit sist i starten och behövde nu runda fältet för att komma ikapp oss. Det var inga problem för honom och vi var nu tre stycken längst fram. Oskar fick göra ett hårt jobb i vinden, medan vi bara gled med. Tempot kändes riktigt behagligt. Det var fart mot ganska exakt 16 minuter. Hände inte jätte mycket förens strax innan 3 varv kvar. Oskar sprang ut på bana tre och ville att någon av oss skulle upp och dra. Benen var väldigt pigga och skulle egentligen vilja öka tempot rejält, men då jag inte fick ligga först förens sista varvet sprang även jag ut på bana tre för att tydligt visa att jag inte tänkte dra. Nu tröttnade dock Oskar och öka farten extremt mycket. Då jag viste att han omöjligtvis skulle orka det tempot de sista 1200 metrarna struntade jag i att han fick en liten lucka. Öka bara farten lite och var ikapp igen när motvinden började. Anders släppt dock lite mer och hoppades på att farten skulle vara lite högre så att Anders inte hade rygg inför sista varvet då jag skulle börja springa. Farten avtog och vi var samlade igen. När det nu bara var 2 varv kvar var det bara att ladda för spurten. Då jag var väldigt pigg och är livrädd för Anders spurt ville jag verkligen börja spurta så tidigt som möjligt. Var väldigt noggran med att inte gå upp i tät förens sista varvet började och precis efter det började spurten. Kändes som jag fick en lucka omgående och när jag sneglade bak såg jag något rött en bit bakom. När vi kom in på upploppet minskade dock avståndet och jag såg en skugga komma närmare och närmare. Med 50-60 meter kvar kom det Flashback i huvudet från alla gånger Anders har lekt med mig på upploppet tidigare. Leta efter lite mer fart i benen utan resultat och just när jag kände mig besegrad märkte jag att skuggan inte kom närmare och jag orkade med en halv sekunds marginal hålla undan och vinna.
 
Skulle vara riktigt kul att veta hur snabbt sista varvet gick. Kändes riktigt fort och Oskar som ledde när sista varvet började var nu 13 sekunder efter i mål. Tiden i mål var 15:47. Det är framförallt känslan jag är nöjd över. Det kändes aldrig som det gick fort idag, förutom sista 400 såklart. Fanns mycket mer att ta av den här dagen. Men kan garantera att det blir ett maxlopp nästa helg på halvmaran på Karlstad stadslopp istället.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0