Käftsmäll på Bislett

Är rätt så besviken för tillfället så orkar inte skriva så mycket om loppet.
 
Tassade på i ett lagom tempo i början. Det som dock hämmade mig i början var att jag tryckte i mig så mycket mat att jag började må dåligt. När jag hade sprungit i 6 timmar började det bli tungt, mest för att jag mådde dåligt. Sprang 1 timme till, men sen visste jag inte vad jag skulle göra. Gick något varv innan jag sätte mig  bredvid banan och var mentalt på väg hem till Karlstad. Då kom dock EM-guldmedaljören Maria Jansson och gav mig en saltgrogg och sa att jag skulle stoppa fingrarna i halsen och spy. Sagt och gjort var delar av frukosten ute ur systemet. Sen fick jag order att gå in i en iskall dusch. Var något som hände och jag kunde springa riktigt bra nu efter i princip 1 timmes uppbehåll från löpningen. Sprang 2 varv innan jag stanna snabbt och fick på mig torra kläder, då jag aldrig tog av dom i duschen.
 
Nu rullade det på bra och kändes betydligt bättre än när jag börja springa. Timmarna rullade på bra, men aptiten var inte på topp. Det jag åt nu var bröd dränkt i Cola, banan och kexchoklad. Var dock optimistisk om att det skulle kunna gå riktigt bra nu. Låg ändå 5:a än och hoppades att jag hade haft min svacka nu. Hade sprungit ca 129 km efter 12 timmar och kändes riktigt bra nu. Dock fick jag en liten svacka igen efter 13 timmar, men ändå under full kontroll. Bestämde mig för att prova saltgrogg och duschen igen. Fick dock inte den effekten som jag ville. Mådde riktigt dåligt av saltgroggen och magen blev också dålig. Fick in på toa och tog en hink framför mig. Spydde konstant i några minuter och kändes som hela stadion snurra. De lätt trötta benen var nu helt förstörda och det var inte aktuellt att ens ta ett löpsteg nu. Kändes som musklerna låste sig i låren. Gick några varv samtidigt som jag fick luta mig mot väggen för att komma runt. Huvudfunktionären kom och plocka av mig från banan. Kunde inte bry mig mindre om det. Visst skulle jag kunna gått någon timme och sedan med lite tur fått igång benen igen. Men då jag inte var ute efter något halvdant resultat kunde jag lika gärna åka hem och inte förstöra kroppen helt. Skulle inte värdesatt typ 22 mil. 
 
Dock finns det något positivt med loppet. Då jag enbart sprang 14 mil kommer återhämtningen gå mycket snabbare än om jag hade sprungit 26 mil. Nu ger jag mig en chans att prestera bra på Karlstad 6-timmar istället. 6 timmar känns mer humant än 24 timmar och det är på 100 km jag vill bli bra på och springa VM på. Sen är jag även en erfarenhet rikare.
 
Nu dagen efter känns det okej. Kroppen är seg såklart, men har varit betydligt värre. Kommer nu att ta en viloperiod och sedan satsa mot nästa säsong. Jag tar med mig det här nederlaget och försöker göra något bra med det. Jag kommer tillbaka!

Skicka en hälsning under loppet

Nu är Bislett exakt 24 timmar bort och 48 timmar  till målgång. Med andra ord inget mer jag kan göra träningsmässigt, men det finns något som du kan göra!
 
Du kan skicka en hälsning till mig under loppet, Fredag kl 10 - Lördag kl 10. Det gör du genom att skicka din hälsning till bislett24t@gmail.com . Då ska speakern ropa ut hälsningen i högtalaren. Behöver all stöttning jag kan få om det här ska gå så bra som jag vill. Guld värt om ni lägger ner den tiden!
 

Tankar och målsättningar Bislett 24h

Då jag inte tänker på något annat än Bislett i löpvägar kan jag lika gärna sätta mina målsättningar inför loppet nu. 
 
Tanken i Februari när jag bestämde mig att springa loppet var att vara väldigt öppensinnad och acceptera alla resultat. Den tanken fanns med länge, men det har hänt mycket för mig som löpare sedan februari och målsättningarna är betydligt högre nu. För några månader sedan skulle jag förmodligen vara nöjd med 22 mil som är ett bra 24h resultat. Men skulle det bli 22 mil till helgen skulle jag bli extremt besviken. Även om jag vill gå in med en ödmjuk inställning känns 24 mil som en skamgräns och då får jag vara nöjd på något sätt. Men målsättning är betydligt högre än så.
 
Rune Larssons Nordiska rekord på 24h är 262640 meter, vilket ger ett snittempo på 5:29 per km. Då jag planerar att springa betydligt fortare än det i början och inte planerar att klappa igenom känns det löjligt att inte ha som målsättning att klå det rekordet. Måste poängtera att det är ett riktigt bra rekord, men tror inte att det kommer att få fira sin 30 års dag. Sen vill jag självklart vinna loppet. 
 
Ska man se något negativt är att jag aldrig har sprungit i närheten av denna distans förut och har egentligen ingen aning om hur kroppen kommer att reagera. Jag kan lika gärna hamna på Ullevåls universitetetssjukhus och få en riktigt käftsmäll, men har svårt att se att det ska hända. 
 
Målsättning: Nordiskt rekord (262640)
 

Träningssummering vecka 46

Träningssummering kanske inte är rätt ord, då jag helt enligt plan har tränat i princip obefintligt. Skrapade ihop 75 km löpning. Blev lite mer bålstyrka än vanligt, då jag blir fruktansvärt uttråkad när jag inte får träna. Ca 5 timmar. Benen känns riktigt bra och ser verkligen fram emot Bislett nu.
 
Körde 24 km löpning i Söndags och ett tömningspass på 30 km imorse innan frukost. Tog 2 dagar med lite mängd då jag ansåg att 12 dagar med löjligt lätt träning inför Bislett skulle bli för mycket. Var väl ingen superkänsla idag, men det ska vara lite jobbigt att springa 3 mil med extremt lite energi i kroppen. Kan säga att det var riktigt gott med frukost efter det.
 
Nu de sista 4 dygnen ska benen princip vara i högläge. Dom ska bara luftas någon km lite då och då. Kommer inte jobba heller de sista dagarna. Allt för att spara energi och inte riskera att dra på sig något skit i kroppen. 

Benen vill springa

Har bara lättat träningen i 4 dagar nu, men benen skriker redan efter att få springa. Har enbart sprungit 38 km den här veckan (4 dagar) och kommer inte springa mer än ca 75 km den här veckan. 
 
Men ni kan vara lugna ben. Ni ska snart få springa riktigt långt. Imorgon är det bara 1 vecka kvar till Bislett. Ska fundera lite till exakt vad målsättningen är, men kan garantera att det inte blir någon mellanmjölk resultatmässigt. Antingen kommer det gå fruktansvärt bra eller fruktansvärt dåligt. Utgår självklart från det förstnämda.

Vadhävningar

Nu har jag börjat lätta på löpningen inför Bislett. Eller det gäller inte bara löpningen, utan även vadhävningarna. Gör normalt mellan 200-400 vadhävningar om dagen. Vanligtvis 200 på morgonen och 200 på kvällen. Men nu drar jag ner det till max hälften också. Vadhävningar är annars något jag har blivit väldigt stark på. Hade en skadeperiod för 2 år sedan då jag inte kunde springa. Då kunde jag göra upp mot 4000 vadhävningar varje dag. Helt övertygad om att just denna övning är guld värd för att bli en bättre och löpstarkare löpare. 

Träningssummering vecka 45

Nu är den hårda träningen gjord inför Bislett. Nu blir det lugn träning den sista tiden och skaffa sig så pigga ben som bara möjligt. 
 
Veckan som var kändes väldigt bra trots många löpta mil de senaste veckorna. Det blev även den hårdaste veckan nu. Kom upp i 237 km löpning + lite cykel och styrka. Det som känns bäst är dock att jag känner att jag inte har kört ner mig i källaren av träningen, utan är väldigt säker på att efter lite lätt träning kommer kroppen att vara väldigt fräsch. Annars var Söndagens Långpass på 51 km ett nyckelpass.
 
Först nu känns det som Bislett är nära. Då det inte finns så mycket mer att göra träningsmässigt. Ser verkligen fram emot loppet!

Snart ska träningen lättas

Håller på med sista hårda veckan nu och vet faktiskt inte hur kroppen känns. Ibland känner jag mig väldigt stel och sliten, men när jag väl springer känns det riktigt bra. Sprang bland annat 17 km idag på eftermiddagen varav 10 km av dom i lite snabbare fart (37 minuter) utan att alls behöva ta i på något sätt. Annars kör jag inget som liknar fart.
 
Har sprungit 141 km hittills denna vecka och planerar att springa 220-230 km denna vecka. Det kommer förmodligen bli i underkant, då jag skulle vilja få in ett pass på minst 50 km på Söndag. Sen blir det att att lätta ordentligt på träningen de sista 12 dagarna inför Bislett. Finns bara sex siffror i mitt huvud nu: 262640 (Meter). Realistiskt eller inte får framtiden avgöra.

Träningssummering vecka 44

Ännu en vecka är avklarad som planerat. Just nu är faktiskt kroppen sliten. Har använt dagens viloeftermiddagen på bästa sätt, inte gjort mycket alls. Annars har veckan varit lite upp och ner. En del pass har varit riktigt lätta och några har bara varit sega. Dagens 41 km på morgonen var dock helt okej. Men har även kört en del träning framförallt de senaste 7 veckorna, förutom en återhämtningsvecka. 
 
206 km löpning blev det som planerat den här veckan. Plus lite cykel som genomblödning och ca 4 timmar styrka och smidighet. Nu väntar en lite hårdare vecka innan jag lättar träningen ordentligt inför Bislett.
 

RSS 2.0