Härlig vinst på Karlstad Stadslopp!

Tanken inför loppet var att inte öppna för hårt och springa på känsla. Tror det är viktigt på en ett halvmara, då distansen är ganska lång samtidigt som farten är relativt hög. Dock när startskottet ljöd öppnade förra årets segrare Öystein Mörk väldigt hårt. Då jag ville vinna bestämde jag mig för att lägga mig i hans rygg. Passerade 1 km bara några sekunder över 3 minuter. Ansåg att det var för snabbt och drog medvetet ner på farten och släppte hans rygg. Blev lite orolig att segertåget hade gått redan här. Det tog några km till innan jag märkte att jag börja ta in på honom, samtidigt som det kändes väldigt lätt. Mitt på Orrholmen efter ca 4.5 km var jag i rygg igen och löpningen var väldigt avslappnad. Nu var mitt enda mål med loppet att göra av med så lite energi som möjligt för att kunna vara stark när det skulle avgöras. Det enda jag koncentrera mig på var att hålla Öysteins rygg. Tempot var helt okej, men samtidigt kände jag att jag kunde svara om det blev en fartökning. Efter 5 km kom Henrik Örnstedt (sprang 10km) ikapp och såg väldigt stark ut. Vi hade några till millöpare kring oss när vi närmade oss drottninggatan och torget. Där var det väldigt mycket folk som hejade. Kul att höra! Nu hade jag ett väldigt lätt parti av banan. Passerade milen på ca 33.45. Lite långsammare än jag hade hoppats på, men samtidigt gjorde jag inget åt saken och mitt enda mål var att vinna loppet. Då spela det ingen roll om tiden blir 1.10 eller 1.20.
 
Varvning:
 
Sneglade bakåt strax efter varvningen och kunde se att Per Alsterdal låg 3:a en bit bakom. Efter att ha sprungit den knixiga extra slingan var vi ute på varv 2. Då jag inte trodde att tempot kunde bli så mycket långsammare var det just det som hände. Men återigen jag ville spara energi till att avgöra loppet. Såg i några kurvor att Per tog in på oss, men med all respekt för Per så brydde jag mig inte. Som kroppen kändes nu visste jag att jag skulle springa ifrån honom på slutet. Var betydligt mer orolig för Öystein och hur mycket krafter han hade kvar. Hände inte mycket i loppet nu utom att jag fick en energigel av bästa vätskelangaren Ingela, strax före Orrholmen. Då det var lite motvind bort på Orrholmen tänkte jag avvakta till vi vände om längst bort innan jag skulle hitta på något. Precis som tänkt öka jag farten lite längst ut på Orrholmen. Då farten hade varit låg i 5 km nu hade jag fart i kroppen att öka lite med. Kände dock att det inte gick så lätt som jag ville och Öystein verka inte ha några problem att häga med. Avbröt fartökningen ett tag innan jag öka lite igen. Resultatet blev dock det samma. Men vid 3 försöket vid drottninggatan fick jag en lucka ganska omgående och nu gick jag för att luckan skulle hålla hela vägen. Fartökningen hade dock kostat och jag var inte lika pigg nu som för någon km sedan. Den lätta avslappnade löpningen kändes helt plötsligt tung och krampaktig. Men med segervittring var det inte svårt att hitta motivation att springa på. Var svårt att veta hur stor luckan bak var då vi varvade löpare hela tiden. Egentligen borde jag ha varit väldigt säker på seger med 1 km kvar, men kände mig ändå lite orolig då jag var trött nu. Det gick dock bra och jag kunde korsa mållinjen först på tiden 1.12.20. Även om jag får träna på det där att korsa mållinjer.
 
 
 
 
Dagens mål vara att vinna så jag är såklart jätte nöjd! Tiden skriver inte in sig i historieböckerna, men jag kan inte bry mig mindre om det. För att vinna Stadsloppet på hemmaplan är stort för mig. Tar dessutom med mig en bra känsla. Även om jag trodde jag skulle kunna öka mycket mer på slutet med mindre kraftansträngning. Men som helhet är jag fruktansvärt nöjd med dagen. Som grädde på moset fick jag även tillbaka min lägenhet efter 4.5 månader.
 
Sen måste jag även nämna som stolt bror att syrran sprang miniloppet på ett mycket bra sätt. Det finns hopp för fler Rangelind i framtiden!
 
 

Ett sista avslutande tips: Stå på benen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingela

Vad ska man säga? Du är helt suverän 👏 Stort Stort Grattis!! Känner mig lite stolt att få vara med på ett litet hörn 😊 Grattis!!

Svar: Stort tack!
André Rangelind

2015-06-14 @ 18:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0