Inför Terräng-SM

Nu är äntligen vårens stora mål här, nämligen Terräng-SM i Linköping. Har egentligen varit det närmaste stora målet sedan oktober. Har kunna träna på väldigt bra utan att bli störd av skador och sjukdomar. Kroppen har känts väldigt bra under en längre tid och jag vet att formen är helt okej. Nu gäller det bara att ha en bra dagsform imorgon och på Söndag. Kommer springa både 4 km i Seniorklassen på Lördag och 6 km i M22 på Söndag. Det är Loppet i M22 som jag prioriterar högst och är ganska säker på att 4 km loppet dagen före inte ska sitta i benen till Söndag. 

Banan går på gräs och har princip inga backar, några små branta knixar bara om jag förståt banan rätt. Personligen hade det nog passat mig bättre med en lite tuffare bana. Då det här passar dom som bara springer bana riktigt bra. Men har sprungit en del på gräs under våren så är ändå optimistisk. Konkurrensen är dock väldigt tuff i båda loppen. Det går inte att jämföra med dom andra loppen jag sprungit i år. Nu är verkligen alla Sveriges bästa löpare samlade. Ska bli riktigt kul att späna musklerna mot Sverige eliten.

Mål med Terräng-SM:
Lördag: 4 KM MSen:
Normalt sett så ska jag inte kunna få någon framskjuten placering när jag möter Senior eliten i hela Sverige, men placeringen blir inte det stora målet i det här loppet. Även om jag satsar på att springa väldigt fort och slå så många som möjligt. Den stora anledningen att jag dubblerar och springer den här distansen också är att skaffa mig erfarenhet av att springa mot så många bra på en SM-tävling. Om jag ska sätta en tid hoppas jag på en tid ner mot 12.30, om banan är så lätt som jag tror.

Söndag: 6 km M22: Det här loppet har jag desto högre förväntningar. Här struntar jag fullständigt i tiden och det är bara en bra placering som gäller. Även här är konkurrensen riktigt hård men målet är minst topp 10. Då krävs nog en tid ner mot 19.30, så det är en lite mål tid.

Efter helgen i Linköping blir det bara att packa om väskorna och åka till Portugal på träningsläger. Ibland är livet som löpare riktigt underbart. Eller extra underbart är ett bättre utryck, då det är princip alltid är underbart att vara löpare.


Jag blir inte jätte rädd för banprofilen. Men kanske jag borde bli det, då jag inte har något emot backar.

Banprofilen från föra årets Terräng-SM i Uppsla. Längsta backen hade en höjdskillnad på ca 25 meter. Kan jämföras med årets på ca 4.5 meter.

Kommentarer
Postat av: Alexander

Lycka till och hoppas att allt flyter på som det ska.

2012-04-28 @ 16:37:23
URL: http://alexandermalmstrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0