Resultat Terräng-SM

Då var vårens största mål avklarat!

Det började på Lördag med att göra debut i seniorklassen i Terräng-SM. Det var 4 km som gällde. Det slutade med en 23 plats av drygt 50 deltagare och en sluttid på 12.33. Får absolut vara nöjd med det. Det är riktigt bra konkurrens på senior sidan.
Banan gick på gräs och var väldigt lättlöpt om man såg till kuperingen. Det tuffa var inte backarna utan det väldigt sugande underlaget. Vissa ställen var till och med väldigt lerigt och det blev inte bättre att några tusen löpare löpte runt på den två kilometer långa banan.
Fick en bra start i loppet och kunde efter en dryg kilometer ligga ganska ostört i mitt tempo och bara flytta på. Det gick väldigt bra de tre första kilometerna men sista kilometern blev väldigt sega och jag tappade lite tempo men inga placeringar. Sprang förbi två stycken samtidigt som två andra kom förbi mig. Efter målgång var jag väldigt trött och då är man inte speciellt sugen att springa ett till max lopp nästa dag. Men den känslan gick över snabbt och nu skulle det bli riktigt kul att tävla mot dom som är jämn gamla.

Efter en natt på Scandic och en fin hotellfrukost var det dags för att springa 6 km i M22. Starten gick och nu var tanken att vara lite avvaktande och ha ett grymt sista varv. Det blev väl inte riktigt så för jag kom i en riktigt bra klunga på 5-6 stycken med bland annat landslagslöparen Jonas Legenes , våran klunga låg runt 8-12 plats skulle jag tro. Efter första varvet kom vi ifatt en annan landslagslöpare, Elmar Engholm. Då blir man riktigt stark och när man även ser en trött John Kingstedt framför sig som också han har sprungit landskamp blir man ännu mer taggad. Är väldigt offensiv nu och drar mycket i min klunga. Varvar efter 4 kilometer på ca 12.36, bara 3 sekunder långsammare än jag sprang igår på distansen, skillnaden var bara att det var ett segt sista varv kvar nu. Började få slita ordentligt nu och efter backarna efter drygt 4.7 kilometer fick jag släppa helt och det gällde bara att tappa så lite som möjligt. Slutade på en 13 plats av drygt 40 startande på tiden 19.13.
Är väldigt nöjd med tiden på en riktigt seg bana. Det lovar väldigt gott inför bansäsongen som närmar sig. Hade dock hoppats på en bättre placering. Dock var det väldigt små marginaler, tex Elmar Engholm som jag låg före inför sista varvet slutade 6:a. Men det är bara att inse att det är väldigt hård konkurrens i M22 och att jag inte räckte till på sista varvet idag. Är ändå väldigt nöjd med helgen och väldigt motiverande att ligga i en klunga och dra med flera landslagslöpare. Nästa gång är det jag som är starkast!

Var väldigt kul att dubblera också. Det var inte många som gjorde den dubbleringen och jag fick höra av flera stycken före att jag inte skulle dubblera och enbart satsa bara på M22. Kanske hade jag sprungit bättre i M22 om jag inte hade dubblerat, men personligen tror jag inte det. Hade pigga ben på idag (i M22) också. Så det känns väldigt bra så här efteråt att jag är nöjd. Skulle jag fått chansen igen att välja att dubblera eller inte så skulle jag absolut göra det igen!

Resultatlista Msen 4km:
http://www.racetimer.se/sv/race/resultlist/805?layout=racetimer&page=1&rc_id=4393

Resultatlista M22 6km:
http://www.racetimer.se/sv/race/resultlist/805?layout=racetimer&page=1&rc_id=4402


Efter varvning på Msen loppet


Fotograf: Jacqueline Larsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0