Hemma från en träningshelg i Torsby

Helgen i Torsby blev väldigt lyckad. Vi åkte ner till Torsby på Fredag och gjorde laktat-test och Max-puls test direkt vi kom ner. 
 
Kort om testet:
Laktat-testet gick ut på att vi skulle springa i 4 minuter på löpband i en fart. Sedan vilade man en minut samtidigt som vi fick ett stick i fingret för att undersöka laktatet i blodet. Sen ökades farten och det blev 4 nya minuter osv.
 
Nivå 1, 13 km/h (4.37 tempo):
Laktat 0.94, puls 128
 
Nivå 2, 15 km/h (4.00 tempo):
Laktat 0.98, puls 138
 
Nivå 3, 17 km/h (3.32 tempo):
Laktat 1.08, puls 151
 
Nivå 4, 19 km/h (3.09 tempo):
Laktat 2.92, puls 165
 
Nivå 5, 20 km/h + 1 % lutning (3.00 tempo):
Laktat 4.87, puls 173
 
Nivå 6, 20 km/h + 2 % lutning (3.00 tempo):
Laktat 7.87, puls 178
 
Blev sedan avplockad av bandet för att jag redan fått mina laktatkurver och nått min maxpuls. Tror dock att jag skulle kunna komma upp i några slag till om jag skulle pressat mig ytterligare.
 
Sammanfattning testet: 
Det märks tydligt att jag springer mycket mängd, då mitt laktat är väldigt lågt och att min puls är också väldigt låg på de lägre farterna. I 3.32 tempo var mitt laktat mycket lägre än de andras var på den första nivån. Sen har jag igen hög laktatnivå och det tyder på att jag har muskelfibrer som är gjorda för att springa långt och det känns ju riktigt bra. Sen hade jag hoppats att min max-puls skulle var högre, även om jag tror jag skulle kuna pressa upp dom där 178 några slag till. Det är viktigt att ha ett brett span mellan vilopulsen och maxpulsen.
 
Sen på helgen blev det hårdträning. Blev bland annat tre pass på Lördag. Då vi körde morgonjogg, skidåkning i tunneln och backintervaller. Noterbart är att tre löpare med taskig skating körde ifrån alla skidåkarna! Sen på Söndag blev det ett härligt långpass som avslutades med tuffa milen på valberget. Riktigt kuperat och blöt kan jag lova.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0