SM 5000: Riktigt hemskt!

Om Lördagens 1500 lopp var ett av det roligaste loppen jag har sprungit, var gårdagens 5000 lopp ett av de hemskaste loppen jag har sprungit. Extremt dålig känsla och spöregn.
 
Uppvärmningen kändes bra, även om jag hade missat starttiden med 20 minuter. Det skulle vara två heat men dom beslutade att bara ha ett heat och då läste jag att starten skulle gå 14.35 (på B-heatets startid), men starten blev istället 14.55. Så uppvärmningen blev 20 minuter längre, men det gjorde inte så mycket för kroppen kändes bra tyckte jag. Bara lite små seg från loppet dagen innan.
 
Starten gick och efter ett lite långsamt första varv ökade tempot rejält. La mig perfekt på 3 minuters tempo som planerat, men kände efter bara några hundra meter att det här kommer aldrig att gå. Släppte medvetet min klunga och hoppades ta rygg på någon bakom mig. En efter en gick förbi och jag försökte ta rygg men benen ville inte svara och jag var med 2000 meterkvar nästan helt avhängd. Passerade 3000 meter på 9.10 och det är absolut ingen katastrof men orkade absolut inte hålla tempot och istället för att ligga på det planerade 72 varven blev det 76-77 varv, ja till och med 78 varv. Kom i mål trött men mest besviken att dagsformen inte var bättre. Tiden blev 15.38, 20 sekunder över perset. Men det är bara att göra en grym grundträning och komma tillbaka starkare nästa år! 
 
Såklart inte roligt att göra ett av sina sämsta lopp just på SM, men Senior-SM var bara en bonus för säsongen. Riktigt roligt var det överlag och det var riktigt bra för erfarenheten. Nu blir det att ta det lugnt i någon vecka och inte springa så mycket och göra lite annat innan jag börjar att grundträna. Lovar att jag behöver den här vilan, för grundträningen kommer att bli riktigt tuff, men det ser jag absolut fram emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0