Seger i Säffle Stadslopp

Efter att ha provat att springa lite på morgonen bestämde jag mig att springa Säffle Stadslopp. Förmodligen var det bara väldigt slitna ben jag har kännt det senaste dagarna, men det kändes även det mycket bättre idag. Strålande sol och fint löparväder var det också.

Uppvärmingen kändes väldigt bra och väl på startlinjen var det bara att köra på. Tog ledningen snabbt tillsammans med en Åmållöpare (Elias?), men fick en lucka ganska snart och istället var det hemmasonen Anders Eriksson och Arvikas L-O Gävert som låg närmast. Efter någon kilometer slutade luckan och växa och tror att de började ta in lite istället. Hade öppnat kontrollerat så det skulle inte vara någon katastrof om de kom ikapp, men försökte ändå att hålla luckan. Det tog några kilometer till och vid varvningen (5km) hade luckan växt lite istället.
Det andra varvet blev dock lite svårare när vi började att varva löpare. Banan var väldigt smal på många ställe och man fick ropa att de skulle hålla sig ur vägen eller ta väldiga ytterkurvor på många ställen. Det gjorde det svårt att få samma fina löprytm som under första varvet. Kände mig dock stark på andra varvet och avståndet bak till Anders och L-O växte och det blev ca 20-25 sekunder till Anders som blev tvåa.

Min tid i mål blev 33.01 och det får jag vara nöjd med på den här banan. Banan var bitvis väldigt snabb, men hade även många hinder som sänkte farten under de 10 kilometrarna. Det var väldigt många 90 graders kurvor och när banan bitvis var väldigt smal gick det inte att ta ut kurvorna och det var svårt att få med sig farten. Det var även två 180 graders svängar, det vill säga springa runt en kon och vända. Men det som störde löprytmen mest var ändå att det var fyra ganska långa trappor man skulle uppför längs banan. Har jag aldrig varit med om förut. Förutom det här var det dock en väldigt fin bana och riktigt kul att springa. Loppet gick väldigt centralt så det var väldigt många som hejade under loppet. En riktig lyckat första Säffle Stadslopp som lockade ca 750 deltagare i de olika klasserna. Mycket möjligt att jag springer nästa år också.

Målet var att vinna och det lyckades jag med. Det andra målet att springa under 33 minuter gick dock inte riktigt (33.01), men om jag visste hur banan var hade jag inte trott att det skulle kunna gå så här fort. Känslan var bra och det var det viktigaste!

Resultatlista: http://www8.idrottonline.se/imagevaultfiles/id_422936/cf_57129/10km_herr.pdf


Efter att ha rundat torget


En STOR pokal blev det också, precis så att den får plats i prisskåpet. Vann även en övernattning för två i Säffle och frukost =)

Kommentarer
Postat av: Alexander

Ja, då så... Grattis till vinsten här då och till den fina tiden banan till trots.



2012-05-26 @ 22:38:47
URL: http://alexandermalmstrom.wordpress.com
Postat av: André

Tack så mycket!

2012-05-27 @ 11:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0