Lyckat Lidingölopp - 5:a

Är hemma efter en lyckad helg i Lidingö. Har som sagt lagt ner säsongen nu, men som det visar sig blir det några tävlingar ändå här i höst. Bodde med Sisu Forshaga på Lovik precis brevid Lidingövallen. Vi åkte ner på Fredag morgon och tog det lugnt på kvällen när vi kom ner. Det blev bara en lugnare distans för att jogga ur benen lite efter resan. Skulle springa 15 km i den tuffa klassen M22.
 
Startade 9:40 på Lördag morgon och benen kändes rätt så bra på uppvärmningen. Planen var att inte gå ut för hårt för att sedan vara stark på andra halvan. Starten gick och det blev som beräknat en riktig rusning på startfältet på den leriga startplatsen. Tog det medvetet lite lugnt och låg bakom några i början som jag visste att jag skulle komma före i mål. Första kilometern var väldigt lätt så jag försökte bara rulla på. Sen började det bli lite mer kuperat och många blev straffade för sin offensiva öppning och jag började avancera i fältet. Samtidigt som jag fortfarande var väldigt bekväm i min löpning. Vi kom ner till Lidingövallen (3km) och det blev lättlöpt ett tag. Låg nu i en klunga på tre med Marcus Carlsson och Filip Segerberg på 7-9 plats. Jag drog mycket i den klungan och efter 5 km sa jag att vi skulle hjälpa varandra för att komma ikapp klungan framför. Marcus reagerade blixtsnabbt och ökade farten lite uppför backen. Filip fick släppa direkt och nu var vi bara två som kunde hjälpa varandra till bättre placeringar.
 
Kilometrarna flög fram och det kändes riktigt bra när vi sprungit halva loppet och det tuffaste partiet började. Försökte att ta det lugnt i backarna och trycka på vid krönen. Kände att luckan fram inte blev större och snarare att vi började ta in på plats 5 och 6 i loppet. När vi kom till Grönstad var det 4 kilometer kvar och nu kändes det som att jag skulle ha en bra chans på 5:e platsen när jag fortfarande kände mig stark. Nu blev det en rejäl backe som både var lång och brant. Fick släppa lite i backen till Marcus och låg nu på en 8:plats med 3.5 kilometer kvar. Kom dock ikapp Marcus direkt när backen var slut och tog upp jakten på 5:e platsen som det var cirka 10-15 sekunder fram till. Kom först ikapp finländaren som låg sexa och försökte trycka på riktigt bra. Nu var det väldigt lätt löpt fram till mål. Marcus hade också fått släppa och med 2 kilometer kvar gick jag upp till 5:e plats. Sista kilometrarna var jag ett jagat byte samtidigt som det kändes som att jag sprang fort. Tyckte jag fick en betryggande lucka bak till dom jag hade sprungit ifrån på slutet. Dock när jag kom in på det långa upploppet filmades jag på storbildsskärmen och såg att Marcus hade avslutat stark och var nästan i rygg på mig nu. Dock var det det jag behövde för att springa ännu snabbare och drog ifrån lite på upploppet och gick i mål som femma på tiden 51.26.
 
För att avsluta säsongen kändes det riktigt bra. Jämför man med förra året var det betydligt bättre. Då slutade jag på en 10:e plats på tiden 53.54. Det var alltså 2.28 snabbare och 5 placeringar bättre än ifjol. Ett riktigt bra kvitto att träningen har gett resultat. 
 
Resultat: http://194.68.222.247/LL2012lor/Results/List?Class=M22
 
 Vid Lovik efter cirka 3-4 kilometer. Är pigg här även om det inte syns.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0