Alternativ träning..

Var väldigt optimistisk i Söndags att det skulle gå att springa igen. Dock blev det inte så bra som jag hoppades på. Har fortfarande för ont för att springa, men det är mycket bättre. Jag kan nu både cykla och springa i tjockmatta. Kändes så bra att jag skulle prova springa lite igår, dock kom jag inte längre än 150 meter innan jag fick inse att det inte var aktuellt än. Blev rätt så sur och besviken och bestämde mig att köra ett riktigt tufft pass inne på cykeln istället.
 
Värmde upp 10 minuter och körde sedan 100 stycken 1 min intervaller med vila 15 sekunder lugnt cyklande. Körde varannan intervall sittande med hög frekvens och varannan stående med tungt motstånd. Riktigt skönt att kunna pressa sig riktigt hårt utan att få ont.
 
Utöver mycket cykel och höga knän i tjockmatta blir det mycket stretch och bålstyrka. För att bli av med min ischias måste jag just stretcha mycket och träna upp de inre bålmusklerna. Nu när jag fick reda på att det är ischias och inte någon muskelbristning eller överansträngning har jag ändå kunnat träna mycket även om det inte blivit någon löpning än så länge. Ser man till antal träningstimmar så tränar jag mycket mer nu än vad jag gör när jag kan springa. Igår till exempel gick jag upp klockan 05:00 för att cykla 1 timme och sedan 1 timme stretch och bålstyrka. Cykla iväg till skolan några timmar och sedan hem och sova lite. På eftermiddagen blev det det nämda cykelintervallpasset plus ytterligare en lång stretch och bålstyrka, tog ungefär 3 timmar. Har dessutom jobbat mycket med mina vader de senaste veckorna. Gör normalt sett mellan 300-400 tåhävningar per dag. Den senaste tiden har jag istället gjort 800-1200 per dag.
 
Snart blir det än sväng till Lugnets massage och förhoppningsvis kommer det att bli ytterligare bättre med ischiasen då. Hoppas verkligen att det även ska gå att springa igen. Har redan gett upp inne-SM (16 Februari), dock har jag inte riktigt gett upp hoppet om inne-JSM (23-24 Februari), dock är det inte prio 1 för tillfället. Prio 1 är att komma igång med löpträningen så snart som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0