Låren vill börja fungera igen?

Har varit dåligt med uppdateringar på bloggen senaste tiden. Det betyder att jag har det tungt löpmässigt. Har haft väldigt ont i mina lår och har inte kunnat sprungit eller knappt cyklat på två veckor. Har istället fått köra stakträning och cykla med händerna. Har kört minst 2 timmar varje dag för att få jobba med pulsen utan att belasta benen.
 
När jag vaknar kan jag knappt stödja på ena benet för att låret gör så ont. Det har varit höger benet oftast, men någon morgon har det benet känts bra och vänster benet är riktigt dåligt istället. Får då ta någon tablett diklofenak för att orka med dagen. Smärtan har varierat både i kraft och ställe under dom här veckorna. Har varit både till Sjukgymnaster, naprapat och ortoped för att ta reda på varför det gör så ont. Har fått många förslag om överbelastning och muskelbristning med mera, men ingen som vet riktigt säkert.
 
Dock träffade jag skidskytte tränaren Ronnie Adolfsson idag och han kunde se direkt att min ryggrad var sned och att jag hade ischias. Det har bidragit till att min höft var sned och vänstra benet var lite längre än det högra. Efter att ha värmt upp ryggen ordentligt tog han ett rejält tag om höften och axeln och drog till, det följdes upp av ett högt knack från ryggen och förhoppningsvis hoppade allt på rätt plats igen. Benen är nu i alla fall lika långa nu och det känns riktigt bra. Återstår att se hur det känns imorgon, då det är planerat att jag ska kunna springa igen.
 
Känns surt att ha missat 2 veckor med löpträning för ischias. Har väldigt svårt att förstå att högt utbildade sjukgymnaster som jobbat med idrottskador i många år inte kunnat se vad som varit fel. Dom har istället fått mig att tveka på min träningsfilosofi. Har jag överbelastat benen? Har jag tränat för hårt? Borde jag tränat annorlunda? Istället var det en rygg som strålade smärtan ner i benen och har absolut inget med att jag tränat för mycket. Snarare tvärt om. Bör nog köra mer bålstyrka för de inre musklerna för att stärka upp ryggen. Så står fast vid min träningsfilosofi att köra mycket mängd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0