Volvo Arvika halvmara

Igår var det dags för mig att springa Volvo Arvika halvmara för första gången. Hade hört att det skulle vara en riktigt tuff halvmara och det kunde man se på de senaste årens vinnartider som ofta var över 1.20. Men ser man för min egen del så gör det absolut inget om det är lite backar, brukar springer som bäst då. Även om såklart tiden blir sämre. Kroppen har känts bra senaste tiden och kände på mig att det kunde bli ett bra lopp.
 
Startskottet ljöd och jag och Per Alsterdal stack ifrån ganska direkt. Märkte då att det tyvärr inte var någon L-O Gävert med i loppet. Planen var att avvakta första 8 km som jag hade hört var väldigt tuffa, för att sedan vara mer offensiv. Per la upp ett bra tempo och det vara bara att ta rygg, då jag har stor respekt för honom. Kände att han var stark i uppförsbackarna och jag fick ta i mer än vad jag ville för att hänga med uppför. Dock blev det lite nerför efter ca 3 km och jag fick en liten lucka direkt. Blev väldigt förvånad då jag inte är känd för att springa snabbt nerför. Då kunde jag ta det lite lugnare uppför och Per fick jobba lite mer för att komma ikapp. Kändes faktiskt redan då att jag skulle vinna loppet. Fick ganska stora luckor nerför utan att det kostade något och jag kunde springa fortare uppför om jag ville. Vid drygt 6 km började en riktigt lång backe. Sprang uppför den med kontroll och strax innan 8 km började en riktigt lång nerförsbacke. Tryckte på nerför där som jag hade planerat och nu var planen att luckan jag fick skulle hålla hela vägen till målet.
 
Vi sprang längs sjön på en kuperad väg nu. Kändes som det flöt på bra nu och km tickade på bra. Fick höra av cyklisten som visade vägen att jag ledde med 30 sekunder någon km efter jag fått luckan. Km-skyltarna fortsatte att komma i rask takt. Vid 17 km fick jag reda på att jag ledde med med ungefär 1.04 (Tyckte att det lät ganska exakt). Det var egentligen inte förens vid 19 km det började ta emot. Under de 2 sista km var det några riktigt tuffa backar, då målet är beläget betydligt högre upp än starten. Sista 500 var brutala. En riktigt tuff backe startade då. Kändes skönt att det inte behövdes någon spurt då.
 
Tiden blev 1.14.56 och segermarginalen till blev tillslut nästan 2 minuter. Svårt att säga hur bra loppet var, men det blev ett ganska klart banrekord i alla fall. Men det viktigaste av allt vara att känsla var bra. Sen är det ju aldrig fel att få ett kuvert med lite prispengar. 
 
Igår släpptes friska Karlstad kartan. Så idag blev det 3 timmar lugn orientering på förmiddagen. Benen kändes förvånansvärt pigga. Resten av dagen blir väldigt lugn. Ska bara köra lite styrka och rörlighet i eftermiddag, annars är jag färdig tränad för denna vecka.
 
Resultat: http://volvoarvikahalvmara.se/wp-content/uploads/2012/06/Halvmara2015Herr2.pdf
 
 
Starten
 
Fick luckor nerför
 
Målgång
 
Prispall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0