10 dagar kvar till Karlstad 6-timmars

Nu känns Karlstad 6-timmars inte långt bort. Den hårda träningen är avklarad och nu gäller det bara att pricka formen rätt. Hittills har träningen gått precis som jag tänkt mig och jag var lagom nertränade när jag lätta på träningen och gjorde sista 24 mils veckan. Då säsongens stora mål är att springa VM på 100 km senare i höst är det här en viktig tävling. Jag kommer inte få så många chanser att kvala in då jag håller på med en idrott som är väldigt krävande, i motsatt från de flesta andra friidrottsgrenarna som kan försöka kvala in flera gånger i veckan om de vill. Får att jag ens ska bli aktuell krävs det minst 85 km på 6 timmar, som är riktlinjen för att få springa. Även om jag personligen tror att jag måste springa bättre än så för att bli aktuell för något mästerskap. Har jag en normal dag vet jag att jag klarar 85 km, men efter de senaste två ultraloppen som kan varit det sämsta jag är kapabel till vågar jag inte tro något. Eller jag tror förresten självklart stenhårt på att jag kommer rulla in på ett resultat klart över 85 km. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Eftersom VM 100 km även är lagtävling så behöver du nog visa stabilitet för att bli uttagen.
Så i stället för att satsa på svenskt rekord (vilket jag misstänker finns i tankarna) så är det nog bättre att göra 86 km med fartökning sista timmen, och sen göra ett till stabilt ultralopp utan att vara nära kollaps.
Då visar du att din träning gett resultat, att du lärt känna din kropp och kan leverera på VM.
Å andra sidan, om det egentligen är viktigare för dig att utmana dina egna gränser, så är det ju bara att ösa på; om långa lopp passar din kropp så blir det nog VM förr eller senare.
Lycka till!

/Rikard

Svar: Tack för rådet Rikard! Ska ta det med mig.
André Rangelind

2016-01-13 @ 17:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0