Träning Vecka 18 Hårdvecka Läger Portugal

Efter dubbla distanser på Terräng-SM under helgen var det dags att åka på träningsläger till Monte gordo i Portugal. Här kommer en liten text om träningen och vad vi gjorde annars under veckan.

Dag 1, Måndag 30/4:
FM:
Resa, vi åkte från Karlstad vid 8:00 och flög sedan från Rygge flygplats till Portugal.
EM: Distans 14 km
Vi var framme vid Monte gordo vid 17:30 och det blev en liten distans för att jogga ur benen och lära känna området lite. Jag och Benjamin fick dela på ett stort dubbelrum. Mycket trevligt!

Dag 2, Tisdag 1/5:
FM:
Morgonjogg 10.5 km + bålstyrka
Blev en lugn morgonjogg för att lära sig området och lite bålstyrka vid poolen. Sedan blev det som alla morgonar en fin frukostbuffé på hotellet. Vi hade Buffé tre gånger om dagen, helt okej!
EM: Intervaller 4 gånger 8 minuter, vila 3 minuter. Totalt: 18.6 km
Kilometerfart: 3.16, 3.14, 3.16, 3.16
Körde på dom fina terrängslingorna på grus som fanns i området. Lite lätt kuperade. Helt okeja tider, hade inte superlätta ben, ganska normala. Glömde sätta i sulerna i snabbskorna, så fick springa tillbaka till hotellet efter uppvärmningen och hämta dom. Så det blev lite extra distans, det gillas!
Annars var det en riktigt solig och fin dag. Lite för soligt kanske, då min rygg blev väldigt röd.

Dag 3, Onsdag 2/5:
FM:
Morgonjogg + grusdiagonaler (4gr 100m) 10.7 km
EM:
Banintervaller 500-400-300-200-100 meter P:4-3-2-1 min + 2 gånger 1000 meter P:2min + bålstyrka Totalt:16 km
Mina tider: 1.14, 59, 42, 28, 14. 1000-ingarna: 3.00, 2.59
Ett riktigt syrepass som jag inte riktigt är van vid. Hade hoppats på lite snabbare tider på stegen, men nöjd att jag klarade hålla ihop 1000-ingarna sen.
Annars var det en ganska regnig dag, eller det kom skurar då och då. Vi passade även på att spela lite Volleyboll. Märkte att jag inte ska satsa på Volleyboll i alla fall, bollen flög åt alla möjliga håll utom dit jag ville.
Dagens bus var att jag och Benjamin snodde Jacquuelines säng, hon gav dock igen nästa dag genom att vända våra sängar och gömma våra glödlampor och vatten.

Dag 4, Torsdag 3/5:
FM:
Morgonjogg 10.5 km
En sedvanlig morgonjogg. Börjar bli en rutin.
EM: Distans med 20 min fartökning (3.40 tempo) + 400 meter på 58-59 sek totalt: 17.2 km
En dag med en del mäng, men utan riktig hård fart. Dock lovade jag att dra ett 400 meterslopp åt Carro.
Nu hade det blivit riktigt fint väder igen. Tror till och med att jag badade i 5 sekunder i poolen! Dagens bästa var annars att jag och Benjamin tog en 5 rätters middag på buffén. Riktigt mätta blev vi då =)

Dag 5, Fredag 4/5:
FM:
Distans 16.2 km
De flesta andra hade vilodag idag, men jag valde att köra ett distanspass. Spelade även lite strandrugby efter distansen. Mitt lag vann, även om jag mest var bänkvärmare =)
EM: Vila
Började känna mig lite trött i benen så det var skönt att vila en eftermiddag. Nästan alla tog en utflykt till Spanien på eftermiddagen, men jag stannade hemma och tog det lugnt med Jacqueline som hade fått solfrossa.

Dag 6, Lördag 5/5:
FM:
Morgonjogg + grusdiagonaler (4gr 100m) 10.5 km
Började känna mig lite piggare i benen igen.
EM: Banintervaller 5 gånger 1000 meter Vila: 3 1/2 min + bålstyrka Totalt: 15.5 km
Mina tider: 2.58, 2.56, 2.57, 2.56, 2.51
Veckans bästa pass. Inte riktigt van vid att ha så lång vila på intervallerna, men det gick att få upp farten bra på dom. Speciellt nöjd med sista intervallen.
Efter några dagar med mycket sol var det dags för en lite regnigare dag. Dock slutade det på eftermiddagen, så det blev perfekt att köra intervaller.

Dag 7, Söndag 6/5:
FM:
Långpass 26.6 km
tempo: 4.36. Riktigt lätta ben faktiskt. Bara njöt av att få springa.
EM: Skulle vila efter långpasset, men det blev det klart mysigaste passet under veckan istället. Några kallar det inte ett träningspass, men det gör jag.
När dom flesta andra skulle till arenan och träna gick jag, Benjamin och Klara ner till strandbaren och köpte oss varsin stor toast och färsk pressad apelsinjuice. Satt där i lugn och ro och käkade upp den. Efter det tog vi en biljard turnering, vann över Benjamin men vi båda fick rejält med stryk Klara. Sen skulle vi gå det tre kilometerna till arenan och köra styrka, men efter ca en kilometer blev vi trötta (kanske mer utråkade av att gå) så vi vände och gick tillbaka och körde styrka i 45 minuter vid gräsmattan vid poolen istället.
På kvällen var det dags att börja packa efter en mycket bra vecka.

(Dag 8, Måndag 7/5):
Uppstigning 04.45 för hem resa

Total Veckomängd: 166 kilometer
Veckokommenter:
En riktigt härlig vecka med både mycket mängd och riktigt hårda intervallpass. Veckans bästa pass blev Lördagens 1000-ingar. Annars har det varit väldigt kul att träffa lite nya friidrottare. Kan absolut tänka mig att följa med trollhättan på läger nästa år också, även om det skulle vara riktigt kul att dra till Kenya några veckor till vintern. För se hur det blir med det. Annars kommer jag att fortsätta träna hårt resten av Maj, för att sedan lätta träningen i Juni när många tävlingar börjar. 

(Ska lägga upp några bilder sen, men nu väntar ett distans pass innan funktionärs jobbet på vårruset)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0