Mental träning

För att lyckas att bli en riktigt bra löpare räcker det inte med att enbart springa mycket. Det finns många små detaljer när man kan jobba på. Ska ha en föreläsning om mentalträning imorgon och det ska bli väldigt intressant. Jobbar lite med mentalträning redan, men där finns det säkert mycket att lära. Ska berätta hur jag gör nedan och sen ska jag återkomma och se om jag har lärt mig något nytt på föreläsningen imorgon.
 
Mental träning för mig:
När jag hör begreppet mental träning tänker jag på att motivera sig själv och tala om för sig själv vad man vill med träningen. Ett trix som jag nästan alltid använda när jag ska sova är att jag blundar och tänker på något lopp som jag har vunnit eller att det har gått väldigt bra. Det kan vara allt från mitt Skol-SM guld, första DM guldet eller en seger i något stadslopp. Sen försöker jag att hitta den känslan som jag hade vid målgång. Det är ju när det går bra man älskar löpningen som mest och tror det kan vara viktigt att försöka hitta den känslan ofta. Absolut nu under grundträningen när det inte är några tävlingar. Så man är riktigt motiverad att träna hårt hela vintern. Brukar även fantisera mig bort i tankarna om att det går riktigt bra. Då vinner jag väldigt ofta OS-Guld och slår världsrekord. Även om det inte är realistiskt är det riktigt skönt att sträva efter den känslan i tankarna och man blir extremt motiverad då. Mycket lättare att köra sina morgonjoggar då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0