Vinst Icebug winter run

Efter att ha varit tvungen att ställa in det första loppet 2013 var det nu återigen dags att stå på startlinjen när Icebug winter run skulle avgöras på hemmaplan. Ett drygt 9 km långt lopp som gick på snöiga grusvägar, terräng, spångar och is. Låret känns bra nu, så jag var väldigt sugen att tävla igen. Strålande sol och -15 bjöds det på. Tyckte inte att tempraturen var några problem, utan underlaget var det luriga. Vissa ställen var det ganska bra grepp medan på andra ställen var det betydligt sämre grepp. Efter att fundera lite ratade jag icebugskorna och snörade på mig spikskorna istället. 
 
Starten gick och efter lite trassel med startsnöret tog jag tätten direkt. Banan började med bra underlag och jag försökte trygga på lite där det gick. Dock märkte jag efter några hundra meter att något fladrade efter mig. Då märkte jag att jag hade ett 3-4 meter långt ATA-band runt halsen och armen som hängde efter mig. Hade på något sätt trasslat in mig och fått med mig startsnöret. Efter lite krångel orkade jag få av mig det. Banan gick nu in på en snöig lite stig och det blev svårare att hålla tempot. Hade fått en lucka bakåt och det var bara att försöka hålla sitt eget tempo. Efter ett tag kom vi även in på spångar och då gick det knappt att springa i kurvorna på grund av fästet. Tillslut hoppade vi av spångarna och sprang ut på sjön isället. Det var inte många hundra meter på isen, men helt omöjligt att få bra fäste. Strax innan varvningen blev det dock bättre underlag och det gick nu att trycka på lite mer. Varvade runt 30 sekunder före träningskompisen Anton. Kändes ganska lugnt då jag kände mig ganska pigg. Drygade ut avståndet bakåt under andra varvet och det kändes väldigt kontrollerat hela vägen. Kom i mål på tiden 31.28, 1.12 före tvåan Anton. Återigen tar vi en dubbelseger!
 
Finns inte så mycket att säga om loppet egentligen. Kändes helt okej, samtidigt som jag inte är bekväm med att springa och inte ha bra fäste. Det viktigaste var att låret kändes bra.
 
Resultat: http://iwrkarlstad.files.wordpress.com/2013/01/karlstadresultat.pdf
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0