Seger Tjurruset 2013

Igår Lördags var det Tjurruset på hemmaplan i Karlstad. Formen har verkligen kommit på senaste tiden. Bästa resultatet var vinsten på långa Terräng-DM i Kil, då jag sprang de 12 km på den kuperande banan på 39.33. Kollar man tillbaka på segertider tidigare år hittar jag ingen i närheten av det. Så var optimistisk inför tjurruset, då jag även har sprungit lite i ren terräng de senaste två veckorna.
 
En rolig grej var att jag sprang en orienteringstävling i Torsdags, debuten var det för övrigt. Men visste att jag var bra på det så det var lugnt. Trodde seriöst att jag skulle kunna utmanna Anton om segern. Men oj vad fel man kan ha! Redan på första kontrollen sprang jag helt fel och sen fortsatte det i samma sätt. Slutade med en 46 plats (av 48) och ca 32 minuter efter Anton på den 3.4 km långa banan, eller 8.5 km blev det för mig med många fel svängar. Så skönt att få det svart på vitt att jag är riktigt kass på orientering. Så håller mig till löpningen nu!
 
Nu tillbaka till Tjurruset:
 
Startade tjurruset dagen med att vara förlöpare/hare på kalvruset. Sprang den första tredjedelen för att sedan växla över till Anton Nilsson som i sin tur växla över till Henrik Ohlsson. Tänkte att det skulle bli en bra uppvärmning. Dock fick jag en chock när startskottet gick och dom var i rygg på mig direkt och jag fick springa sjukt fort de första 200 meterarna. Men efter denna maxlöpning var det mer moderat fart och jag behövde inte förta mig. Vilade en stund efter detta harande och sen var det bara att börja värma upp för Tjurruset.
 
 
Starten gick på asfaltsvägen vid KMTI och första km var väldigt lättlöpt. Per Alsterdal (fd Jacobsson) tog ledningen och bestämde farten. Även träningskompisen Anders Eriksson kom upp vid hans sida och jag låg väldigt bekvämt på en tredje plats. Utan att ha så bra koll på dom bakom tror jag att det bara var träningskompisen Anton Nilsson och Landslags meriterande orienterarer Fredrik Edén som hakade på. Efter att vi transporterat oss den dryga km på asfalt och grus var det dags att hoppa av vägen och springa över en äng. Bestämde mig nu för att presentera mig i tävlingen och tog över ledningen utan att göra någon fartökning. Dock kändes det som om det sprack upp lite bakom mig och det blev lite små avstånd i klungan. Efter att vi tagit en sväng i obanad terräng var det bara Anders som var kvar i rygg. Vi kom ut på en grusväg igen och sedan hoppa vi ner i en lerig bäck som vi följde några hundra meter för att sedan springa blandat skog och stigar. 
 
När vi sprungit ca 4-5 km kom vi ut på en löpvänlig stig och jag bestämde mig för att nu göra en fartökning då kroppen kändes pigg. Fick en lucka bak till loppets 2:a Anders ganska direkt och jag hade inga planer på att sakta ner. Km flöt på bra och hörde ingen bakom mig. Jag kom in mot skjutbanan och där sprang vi några svängar fram och tillbaka, så nu kunde jag se avståndet bak till närmast löparna och riktigt mycket var det Anders som var tvåa, med Per och Anton närmast efter sig. Uppskattade avståndet till ca 20 sekunder (förmodligen var det mer), så kände mig inte säker än även om benen fortfarande kändes pigga. Jag stack in i skogen igen och avverkade några riktigt branta backar och knixiga nerförsbackar. Nu kröp jag under ett hinder för att komma in i en kohage och springa åtskiliga gånger upp och ner för en brant bäck. Det tog på kraftarna och jag började plötsligt känna mig lite trött. Dock kom jag ut på grusvägen och såg coach Henrik där som skrek att det var avgjort redan. Var lite för trött för att tro honom helt hundra, men fick lite nya krafter i alla fall. Nu blev det väldigt blöt när banan gick delvis i en kärr och på slutet av kärret blev det ännu blötare och fastnade riktigt mycket, men lyckades slitta mig lös. 
 
DSC 1267
 
Nu var det en grusväg till järnvägsundergången och åter igen träffa jag Henrik som fortfarande envisades med att det var avgjort och ropa att jag bara skulle njuta resten av banan. Den här gången trodde jag honom dock och gjorde precis som han sa och bara njöt av segern de sista 2 km. Blev en skön transportsträcka sista biten och kunde kosta på mig att dom bakom tog in lite på mig. Kom upp på sista contenier hindret och stälde mig högst uppe på det med armarna i luften någon sekund innan jag sprang ner på upploppet och äntligen kunde få göra segervrålet.
 
 
Marginalen till tvåan Anders blev 53 sekunder. Riktigt skön känsla att springa de sista 2 km och veta att det var klart och få ta emot publikens applåder och bara njuta. Extra skönt att vinna när det var deltagar rekord, 2500 startande. Dock ska man väl inte dra för stora växlar av det här. Tjurruset är en riktigt rolig tävling, men höstens stora mål är ändå terräng-SM och det är då jag vill springa riktigt bra. Men alltid kul att vinna stora lopp på hemmaplan.
 
Blev även vinst i Lag-tävlingen. Laget bestod av mig (1:a), Anders (2.a), Anton, (4:a), Fredrik (5:a) och Henrik (20:e). Att säga att vi var överlägsna i lag-tävlingen är en underdrift, eller vad sägs om en seger marginal med 94 minuter. Bra laginsats!
 
Närmast (Lördag) väntar ALJ- open 10000 meter på Stockholm stadium. Har aldrig sprungit denna distans på bana så det ska bli riktigt kul. Under 32 som gäller!
 
http://www.lopningforalla.se/index.php/special/lfas-hardbevakade-lopp-2013/allt-om-tjurruset-karlstad-2013/3448-snabba-hemmalopare-i-tjurruset
 
http://www.emit.nu/Resultat/Live/tjurruset2013/
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Zandra Karlsson

Tack för dagens träning. När sa du att Våxnäshallen var öppen för oss, minns att du nämnde att den var öppen till 20.00 men inte när på dagen de öppnade. Maila gärna svaret. Mvh Zandra

Svar: Hej! Hallen öppnar tidigt, vet dock inte riktigt exakt. Men kl 08:00 är den öppen i alla fall.Mvh André
André Rangelind

2013-10-02 @ 19:34:28
URL: http://www.nattstad.se/83zandra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0