Inför Sunnelöparfest

Tänkte springa ett marathon 2008, men tätt inpå loppet fick jag reda på att det var 18 års gräns. Då jag bara var 17 år då blev det inget med det. Nästa år anmälde jag mig till Stockholm marathon, men det blev inget då heller. Kommer faktiskt inte ihåg varför. Sen har det inte varit aktuellt. Men imorgon är det äntligen dags för den riktiga marathondebuten. Jag har 42195 härliga meter framför mig imorgon. 
 
Målsättning då? Har funderat mycket på det och det har funnits många alternativ.
 
Under 2.55
Det är det som krävs för att kvalificera sig för SM 100 km. Då det är säsongens stora mål måste jag klara gränsen. Dock känns det som det är en alldeles för lätt målsättning. 
 
Under 2.40
Det en speciell gräns för många marathonlöpare. Då det är SM-gränsen för både marathon och halvmarathon. Så det är en gräns som jag vill klara. Gärna med lite marginal.
 
Under 2.37.09
Varför denna udda tid? Det är klubbkamraten Fredrik Nordström tid från ett lopp i Italien. Vill ju självklart vara snabbaste Götalöparen för året. Så det slutade med att det här är mitt mål. 
 
Då det är en varvbana på 7 km är det ganska lätt att ha koll på tiden. Springer jag varje varv på 26 minuter slutar det på tiden 2.36.50. Det är ett tempo på 3.43. Vill ha lite marginal, så kommer att försöka gå ut i 3.40 tempo. Halvmarathonlöparna startar samtidigt så hoppas kunna få någon bra rygg första halvan. Sen hade jag räknat med att få springa helt solo. Men för en liten stund sedan fick jag reda på att Patrik Werme ska springa loppet. Han sägs vara i mycket bra form och har gjort under 2.35. Så kanske hela mitt upplägg spricker direkt och jag enbart fokuserar på att hålla hans rygg. Men det märks imorgon!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Lycka till 👏

Svar: Tack så mycket!
André Rangelind

2015-05-01 @ 19:46:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0